Jakie badania wykonać przed zabiegiem laserowego leczenia żylaków?

Żylaki to najczęstsze objawy niewydolności żylnej i są one objawem, do którego dochodzi na skutek nieprawidłowości w odpływie krwi z kończyn dolnych. Winne żylakom jest zjawisko cofania krwi do którego dochodzi, gdy mięśnie kończyn dolnych przebywają w długotrwałym bezruchu. Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej oraz nieodpowiednia dieta to główne, lecz nie jedyne przyczyny prowadzące do przewlekłej niewydolności żylnej.

Nowoczesnym zabiegiem, który pomaga w niwelowaniu objawów choroby, jest laserowe leczenie żylaków. To bezpieczna metoda wykluczania zmienionych chorobowo odcinków żylnych, oferowana przez kliniki medycyny estetycznej. Do zabiegu należy odpowiednio się przygotować. Jakie badania wykonać przed zabiegiem laserowego leczenia żylaków? Wyjaśniamy.

We wpisie dowiesz się, jakie są wskazania do laserowego leczenia żylaków, oraz jak poprawnie przygotować się do zabiegu. Przeczytasz także, jakie badania należy wykonać przed zabiegiem laserowego leczenia żylaków, oraz jakie są zalecenia po zabiegu.

Wskazania do laserowego leczenia żylaków

Przed wykonaniem zabiegu pacjent powinien udać się na konsultację medyczną, w celu wykonania szczegółowego wywiadu dotyczącego stanu zdrowia. Na podstawie wywiadu lekarskiego podejmowana jest decyzja o sposobie leczenia i rozpoczęciu terapii. Pacjenci najczęściej skarżą się na ból i dyskomfort w kończynie, na której występują żylaki, czasami dochodzi także do pieczenia oraz obrzęku wokół kostek. Objawy te są intensywniejsze pod koniec dnia, zwłaszcza po dłuższym przebywaniu w pozycji stojącej.

Głównym wskazaniem do zastosowania laseroterapii w leczeniu niewydolności żylnej kończyn dolnych, jest występowanie dużych żylaków pniowych – czyli żylaków pojawiających się na odcinku żyły odstrzałkowej i odpiszczelowej.

Wskazaniem jest także występowanie żylaków częściej występujących u ludzi młodych, czyli wąskich niewydolnych pni głównych i bocznic. Kolejnym wskazaniem do wykonania zabiegu laserowego leczenia żylaków, jest likwidacja żylaków nawrotowych, występujących u pacjentów z przewlekłą niewydolnością żylną.

Jakie badania wykonać przed zabiegiem laserowego leczenia żylaków?

Przed wykonaniem zabiegu należy wykonać poniższe badania, oraz ich wyniki skonsultować z lekarzem. Na podstawie wyników zostanie opracowany dokładny plan leczenia. Do badań obowiązkowych zalicza się dokładnie wykonane USG Doppler, żył i tętnic kończyn dolnych.

Dodatkowo lekarz może zlecić wykonanie badań takich jak:

• oznaczenie grupy krwi z czynnikiem Rh
  • morfologia krwi z rozmazem
  • poziom elektrolitów, sodu, potasu we krwi
  • glikemia na czczo (poziom glukozy)
  • poziom kreatyniny
  • czasy krzepnięcia krwi
  • anty-HCV, HBsAg

Wymienione badania należy wykonać 5 dni przed planowanym terminem zabiegu laserowego leczenia żylaków. Konsultacja medyczna przed zabiegiem oraz wykonanie badania USG Doppler, jest możliwe do zrealizowania w naszej klinice.

Jak się przygotować do laserowego leczenia żylaków?

Główne zalecenia lekarskie przed wykonaniem zabiegu to:

• Wykonanie badań dodatkowych w zależności od przypadku i obciążenia chorobami (choroby kardiologiczne lub schorzenia tarczycy).
  • Przed zabiegiem, należy zakupić pończochę przeciwżylakową o II stopniu ucisku.
  • Dzień przed zabiegiem zaleca się spożycie dużej ilości wody.
  • W dniu zabiegu należy być na czczo, na 48 godzin przed zabiegiem zabrania się spożycia alkoholu.
  • W dniu zabiegu zabrania się picia kawy oraz napojów energetycznych
  • Zabieg nie dojdzie do skutku, jeżeli pacjent jest w trakcie trwania lub bezpośrednio po infekcji
  • Wszelkie objawy takie jak gorączka, kaszel, katar są przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu
  • Opryszczka oraz wszelkie inne stany zapalne, są przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu.

Na 2 tygodnie przed zabiegiem powinno zakończyć się terapię antybiotykami, o przyjmowaniu antybiotyków należy poinformować lekarza.
Na 2 tygodnie przed badaniem należy odstawić salicylany, np. aspirynę, polopirynę i acard, oraz leków zawierających pochodne leku

Pacjent powinien pojawić się w dniu zabiegu wraz z osobą towarzyszącą, która zagwarantuje mu bezpieczny transport do domu. Po zabiegu pacjent powinien pozostać około 30 minut w klinice. Do pracy można powrócić już następnego dnia po wykonaniu zabiegu.

Zalecenia po zabiegu

Po wykonanym zabiegu laserowego leczenia żylaków, należy bezwzględnie przestrzegać kilku zasad, aby jak najszybciej powrócić do poprawnego funkcjonowania. . Bezpośrednio po zabiegu powinno się odbyć 30 minutowy spacer.

Nie należy w tym samym dniu po operacji prowadzić samochodu – opatrunek oraz pończocha uciskowa, mogą stanowić niebezpieczeństwo w prowadzeniu pojazdu. Nie należy w tym samym dniu uprawiać intensywnych ćwiczeń fizycznych.

Przez pierwsze kilka dni po zabiegu pacjent może odczuwać ból kończyny dolnej, w tym wypadku należy przyjmować doustne środki przeciwbólowe tj. Ibuprofen, Ketonal, Paracetamol czy Pyralgina. Pończochy uciskowe należy nosić całą dobę, przez pierwsze kilka dni po wykonaniu zabiegu. W kolejnych dniach pończochę nosi się jedynie w ciągu dnia, przez czas około 4 tygodni.