Zmiany pigmentacyjne – rodzaje i przyczyny powstawania

Ciemne plamy o zróżnicowanej wielkości i intensywności, pojawiające się na twarzy, w okolicy dekoltu czy na dłoniach, świadczą o zaburzonej pracy melanocytów. Melanocyty to komórki odpowiadające za poprawną produkcję melaniny czyli pigmentu, od którego zależy kolor skóry, włosów lub tęczówki oka. Przebarwienia pojawiają się, gdy melanina jest nieregularnie rozłożona pod powierzchnią skóry. Zmiany pigmentacyjne skóry tworzą się w obszarach nagromadzenia barwnika, przybierając formę nieregularnych plam o brązowym, szarym lub żółtawym zabarwieniu. Jakie istnieją rodzaje i przyczyny powstawania przebarwień skórnych? Czy można je zniwelować? Odpowiadamy.

• Przyczyny powstawania zmian pigmentacyjnych
  • Rodzaje zmian pigmentacyjnych
  • Zabiegi niwelujące zmiany pigmentacyjne

We wpisie dowiesz się, jakie są główne przyczyny powstawania zmian pigmentacyjnych, jakie istnieją rodzaje zmian pigmentacyjnych, oraz za pomocą jakich zabiegów kosmetycznych można zniwelować zmiany pigmentacyjne.

Przyczyny powstawania zmian pigmentacyjnych

Najczęstszą przyczyną powstawania zmian pigmentacyjnych, jest działanie promieni słonecznych. Z tego powodu należy przywiązywać szczególną uwagę do stosowania odpowiednich preparatów z filtrem nie tylko w okresie letnim, ale na przestrzeni całego roku. Ochrona skóry przed intensywnym promieniowaniem UV, pomoże zapobiec rozwojowi istniejących już przebarwień skóry, ale także zapobiegnie powstawaniu nowych. Ilość i intensywność zmian pigmentacyjnych, jest uzależniona od panującej pory roku. Zmiany będa bardziej wyraźne w okresie letnim, zaś mniej widoczne w okresie zimowym. Kolejną przyczyną powstawania przebarwień skórnych są predyspozycje genetyczne. Powszechne są także przebarwienia hormonalne, powstające przede wszystkim na tle zaburzeń endokrynologicznych. Innymi przyczynami powstawania zmian pigmentacyjnych mogą być uszkodzenia mechaniczne naskórka, narażenie skóry na działanie substancji chemicznych, przyjmowanie leków bądź nieprawidłowości w syntezie białek.

Rodzaje zmian pigmentacyjnych

Istotne jest, aby regularnie kontrolować znamiona w celu wykluczenia czerniaka, czyli złośliwego powikłania znamienia skórnego. Wyróżniamy znamiona barwnikowe nabyte i wrodzone. Znamię barwnikowe wrodzone istnieje na ciele od chwili narodzin, w charakterze pojedynczego, owalnego przebarwienia skóry. Znamiona nabyte dzielimy na łagodne oraz atypowe. Łagodne znamiona pojawiają się zwykle w wieku dziecięcym, ich nasilenie następuje w wieku dojrzewania. Rozwój czerniaka ze znamion łagodnych jest mało prawdopodobny. Atypowe zmiany pigmentacyjne cechują się nieregularnością, szerokim obszarem występowania i różnorodnością kolorów. Tego typu zmiany podlegają stałej obserwacji lekarskiej.

Zabiegi niwelujące zmiany pigmentacyjne

Do najskuteczniejszych zabiegów likwidujących zmiany pigmentacyjne, należy laserowe usuwanie przebarwień. Jest to metoda, która polega na nagrzewaniu melaniny zawartej w skórze, za pomocą światła lasera. Po wykonanym zabiegu przebarwienia ulegają przyciemnieniu, a następnie dochodzi do procesu złuszczania naskórka. Proces ten trwa około 7 dni a po jego zakończeniu, przebarwienia zostają zniwelowane. Jeśli przebarwienia są głębsze i bardziej rozległe, należy zastosować kilka zabiegów w odstępach 4 tygodni. Po zabiegu należy regularnie stosować kremy z wysokimi filtrami UV.