Czym zajmuje się dermatolog? Jak przebiega konsultacja?

Regularne badanie stanu skóry i obserwowanie pojawiających się na niej zmian, powinno należeć do naszych codziennych przyzwyczajeń. Do dermatologa warto wybrać się nie tylko przed wykonaniem wybranego zabiegu, ale także w celach profilaktycznych. Dermatologia zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem chorób skórnych oraz skupia się na jej poprawnej pielęgnacji. Czym dokładnie zajmuje się dermatolog? Jak przebiega konsultacja dermatologiczna? Odpowiadamy.

• Czym zajmuje się dermatolog?
  • Kiedy się wybrać? Jak wygląda wizyta?
  • Jakie choroby leczy dermatolog?

We wpisie dowiesz się, czym zajmuje się dermatolog, kiedy należy się do niego udać oraz jak wygląda wizyta. Przeczytasz także jakie choroby obejmują leczenie dermatologiczne.

Czym zajmuje się dermatolog?

Dermatolog musi posiadać szeroka wiedzę, z zakresu takich specjalności medycznych jak alergologia, endokrynologia, immunologia, choroby wewnętrzne, onkologia czy choroby naczyń krwionośnych. Dermatolog zajmuje się oceną stanu skóry, problemami z kondycją włosów, oraz badaniem powstających na skórze rozmaitych zmian. Dermatologia to obszerna specjalizacja, która dzieli się na odmiany dermatologii dziecięcej, dermatologii z zakresu medycyny estetycznej oraz kosmetologii. Dermatolog zajmujący się kwalifikowaniem do zabiegów, dobiera je zgodnie z typem skóry pacjenta w celu leczenia chorób, oraz zregenerowania i poprawienia wyglądu skóry. Kosmetolog zaleca kosmetyki i wykorzystuje zabiegi, które mają na celu leczenie wyglądu skóry twarzy i ciała.

Kiedy się wybrać? Jak wygląda wizyta?

Do dermatologa warto udać się, jeżeli zaobserwujemy na powierzchni skóry świeżo powstałe zmiany o nieokreślonym charakterze. Pilnej konsultacji wymagają zmiany bolące, swędzące czy o nieregularnym, rozległym kształcie. Dermatolog podczas pierwszej wizyty dokładnie przygląda się niepokojącym zmianom skórnym, występującym na ciele pacjenta. Dokładniejsze badania są możliwe przy użyciu dermatoskopu, jednak ma to miejsce dopiero w momencie gdy lekarza zaniepokoi konkretna zmiana skórna. Dermatoskop to urządzenie powiększające obraz, dzięki któremu lekarz jest w stanie szczegółowo obejrzeć wybrany fragment skóry. Jest on stosowany do kontrolowania znamion barwnikowych. Jeżeli lekarz ma podejrzenie, że za dane schorzenie skóry mogą odpowiadać bakterie, zaleca wykonanie wymazu lub badania mikrobiologicznego. Może także zlecić wykonanie badań krwi oraz skontrolowanie poziomu hormonów, w przypadku diagnozowania trądziku. Jeżeli zmiany skórne są wywołane przez alergie, dermatolog skieruje pacjenta na szereg testów alergicznych, w celu określenia źródła alergii. Może także zalecić wizytę u alergologa.

Jakie choroby leczy dermatolog?

Najpopularniejsze choroby jakich leczeniem zajmuje się dermatolog, to wszelkiego rodzaju trądzik (hormonalny, różowaty, kosmetyczny), atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, łojotokowe zapalenie skóry, egzema, łupież, łysienie, zmiany barwnikowe, rozstępy, czy nowotwory skóry. Rodzaj leczenia zostanie dobrany przez lekarza w zależności od stopnia zaawansowania choroby oraz typu schorzenia. Najczęściej stosuje się leki przeciwwirusowe, maści lecznicze lub antybiotyki. W przypadku występowania zmian skórnych i przebarwień, dermatolog najczęściej zaleca małoinwazyjne zabiegi laserowe.