Informacje i wskazania do zabiegu

Fibryna bogatopłytkowa znana m.in. z chirurgii rekonstrukcyjnej, stomatologii czy medycyny estetycznej, dzięki wieloletnim badaniom znalazła także skuteczne zastosowanie w ortopedii. Naturalnie zawarte czynniki wzrostu stymulują procesy gojenia i regenerację tkanek, co umożliwia skuteczne, bezpieczne i bezoperacyjne leczenie wielu częstych schorzeń ortopedycznych tj. regenerację chrzęstnych powierzchni stawowych, mięśni, więzadeł.
Terapia pozwala zmniejszyć dolegliwości bólowe, które towarzyszą np. przy urazach sportowych tj. kolano biegacza, łokieć tenisisty , przewlekłe uszkodzenia ścięgna Achillesa oraz rozcięgna podeszwowego. Jest to również metoda wspierająca leczenie chorób zwyrodnieniowych stawów np. barkowego, kolanowego, dzięki czemu w znacznym stopniu zostaje poprawiony komfort pacjenta i kondycja stawu.

Różnica w zabiegu z użyciem osocza bogatopłytkowego i fibryny bogatopłytkowe

Podczas leczenia z wykorzystaniem osocza bogatopłytkowego płytki krwi bardzo szybko uwalniają duże stężenia czynników wzrostu. W przypadku fibryny bogatopłytkowej płytki krwi są aktywowane w dłuższym czasie ponieważ są one zamknięte w trójwymiarowej strukturze fibryny.
Powoli uwalniane czynniki wzrostu dłużej stymulują proces naprawczy, dzięki czemu uzyskujemy dużo silniejsze efekty regenerujące.
Kolejna różnica obejmuje ilości pozyskanych do zabiegu frakcji. Standardowo jednorazowo do zabiegu pozyskujemy 8 lub 16 ml osocza bogatopłytkowego, wykorzystując dwie lub cztery probówki PRP Keymed in vivo™. Ilość jednorazowo pozyskanej płynnej fibryny bogatopłytkowej do zabiegu to 2 ml.

Decydujący wpływ w wyborze zabiegu ma wywiad lekarski oraz dokładna diagnostyka, dzięki której lekarz dobiera i kwalifikuje pacjenta do odpowiedniej metody.

Wskazania do zabiegu

• kontuzje ścięgien, więzadeł, stawów;
  • opóźniony zrost kostny;
  • urazy i zmiany przeciążeniowe;
  • uszkodzenia chrząstki stawowej;
  • uszkodzenia więzadeł krzyżowych (naciągnięcia, niepełne zerwania, powtórne uszkodzenia po rekonstrukcjach);
  • uszkodzenia stożka rotatorów;
  • zapalenia i uszkodzenia ścięgien Achillesa;
  • trudno gojące się rany i owrzodzenia;
  • kolano biegacza, kolano skoczka;
  • łokieć tenisisty, łokieć golfisty;
  • wczesne zmiany zwyrodnieniowe stawów;
  • uszkodzenia łąkotek;
  • kontuzje mięśni;
  • zapalenie powięzi podeszwowej.
  • Przeciwwskazania do zabiegu

• Choroby krwi:
      – zespoły dysfunkcji płytek
      – krytyczna małopłytkowość
      – niedobór fibrynogenu
      – niestabilność hemodynamiczna
      – posocznica
    • Nowotwory
    • Przewlekłe schorzenia wątroby
    • Zakażenia ostre i przewlekłe
    • Ciąża i laktacja
    • Leczenie antykoagulantami
    • Stosowanie aspiryny i innych NLPZ (niesteroidowych leków przeciwzapalnych)

Rola czynników wzrostu

• stymulują fibroblasty do produkowania nowego kolagenu;
    • stymulują procesy regeneracji tkanek;
    • wspierają procesy angiogenezy (powstawania nowych naczyń krwionośnych);
    • aktywują mezenchymalne komórki macierzyste.
      .

Jakiego efektu możemy się spodziewać po zabiegu?

• złagodzenie oraz pozbycie się dolegliwości bólowych;
    • przyspieszony powrót do zdrowia oraz sprawności ruchowej;
    • przyspieszona regeneracja ścięgien, mięśni, więzadeł;
    • przyspieszony proces gojenia się ran;
    • odbudowa tkanki kostnej i chrzęstnej;
    • ogólna poprawa jakości życia pacjenta i jego komfortu.

Jakie są etapy wykonania zabiegu?

Zabieg z fibryną bogatopłytkową składa się z 3 etapów i jest wykonywany pod kontrolą USG. Wyjątkiem są pacjenci z łokciem golfisty oraz kolanem skoczka, u których wykonujemy badanie palpacyjne i podaje się osocze w miejsce najbardziej bolesne.
    Należy wykonać 1-3 zabiegów w odstępach 3- tygodniowych. O ilości zabiegów decyduje lekarz po przeprowadzeniu szczegółowego badania lekarskiego.

ETAP I
    Pobieranie krwi od pacjenta z żyły w zgięciu łokciowym. Średnia ilość pobranej krwi to 16 -32 ml (2-4 probówki).

ETAP II
    Otrzymanie fibryny bogatopłytkowej – pobrana krew zostaje poddana odwirowaniu w celu uzyskania płytek krwi.
    Krew pobierana jest do specjalnych jałowych próbówek. Wszystkie nasze zestawy posiadają certyfikaty, świadczące o wysokiej jakości sprzętu jaki używamy podczas zabiegu.

ETAP III
    Podanie pozyskanej fibryny bogatopłytkowej iniekcyjnie w miejsce zabiegowe.

Czy zabieg jest bezpieczny?

Zabieg jest jak najbardziej bezpieczny, ponieważ fibrynę bogatopłytkową pobiera się z własnej krwi pacjenta. Dzięki tej metodzie ryzyko alergii, nietolerancji, transmisji wirusów czy też reakcji immunologicznych jest wykluczone. PRP jest preparatem autologicznym i jako taki nie stanowi źródła zakażenia wirusowym zapaleniem wątroby czy HIV.

Przygotowanie do zabiegu

• nawodnienie organizmu – pacjent powinien wypić w ciągu dnia min. 1,5 l wody przed zabiegiem;
    • leki przeciwbólowe – pacjent może wziąć przeciwbólowo przed zabiegiem 1-2 tabletki paracetamolu (1-2 x 500 mg). Pacjent nie powinien stosować niesteroidowych leków przeciwzapalnych przed zabiegiem i przez 7 dni po zabiegu. Leczenie przeciwbólowe po zbiegu powinno być ustalone po konsultacji z lekarzem,
    • w dniu zabiegu nie należy: korzystać z sauny, zajęć fitness, nie stosować gorących kąpieli, wstrzymać się od uprawiania aktywnych sportów lub zaniechać wszystkich ćwiczeń zgodnie z zaleceniem lekarza, należy zadbać o higienę miejsca zabiegowego

Postępowanie po zabiegu

Po zabiegu lekarz może zlecić unieruchomienie ostrzykniętej części ciała w ortezie lub stabilizatorze w celu stworzenia lepszych warunków leczenia. W odpowiednim czasie lekarz może zalecić rehabilitację leczonego miejsca. Wówczas bardzo ważny jest odpowiedni dobór ćwiczeń oraz przestrzeganie zaleceń lekarza. Zgodnie z zaleceniami konieczne może być wstrzymanie się od uprawiania aktywnych sportów lub zaniechanie wszystkich ćwiczeń do momentu wyleczenia uszkodzonego miejsca..