Jeśli chrapiesz, nie jesteś sam: co dziesiąty człowiek chrapie, a aż 80% stanowią mężczyźni. Co prawda chrapanie nie jest chorobą, ale może być oznaką poważnych problemów zdrowotnych. Jednak najczęściej stanowi uciążliwy kłopot dla Ciebie i Twojego partnera. Sen zakłócony przez głośne odgłosy chrapania to koszmar wielu par. Jakie są przyczyny chrapania i skutecznie można się z nim uporać?

Dlaczego chrapiemy?

Podczas gdy śpimy mięśniówka staje się wiotka, a tylna część gardzieli opada. Dotyka wówczas nasady języka, pozostawiając małą szczelinę, która umożliwia nam normalne oddychanie podczas snu. Chrapanie pojawia się gdy drogi oddechowe są niedrożne. Gdy mamy problemy z nabieraniem powietrza do płuc, stężenie dwutlenku węgla we krwi zaczyna wzrastać i daje sygnał do mózgu, że w organizmie dzieje się coś niepokojącego. W odpowiedzi mózg aktywizuje do pracy dodatkowe mięśnie – klatki piersiowej i przeponę. Po bezdechu pojawia się gwałtowny wdech. który mógł trwać od 10 do 60 sekund, następuje bardzo gwałtowny wdech. Jest to stan całkowicie normalny i przydarza się każdemu, jednak jeśli bezdechów jest więcej (ponad 10 razy w ciągu godziny), to nie jest już zwykłe chrapanie. Nazywamy to zespołem bezdechu sennego, który może stanowić duże zagrożenie.

Kto chrapie?

Chrapanie dotyczy głównie mężczyzn po czterdziestym roku życia oraz kobiet zmagających się z problemami hormonalnymi i wysokim ciśnieniem. Problem dotyka również osób z powiększonymi migdałkami, skrzywioną przegrodą nosową, długim podniebieniem miękkim czy nieprawidłowościami w budowie dróg oddechowych. Z chrapaniem często borykają się kobiety w ciąży, osoby z nadwagą/otyłością i alergicy. Alkohol, palenie papierosów i niektóre leki również mogą przyczyniać się do problemu. Wszystko, co przeszkadza Ci oddychać przez nos, może spowodować chrapanie.

Jak zwalczyć chrapanie?

Chrapanie często związane jest ze stylem życia. Spróbuj wprowadzić proste zmiany, które złagodzą problem. Wypróbuj te sześć sposobów:

  1. Utrzymaj prawidłową wagę ciała i zdrową dietę. Nadwaga jest jedną z przyczyn chrapania. Tkanka tłuszczowa na szyi ściska drogi oddechowe i uniemożliwia swobodny przepływ powietrza.
  2. Staraj się spać na boku, a nie na plecach. Podczas snu na plecach Twój język, podbródek i nadmiar tkanki tłuszczowej pod brodą mogą się rozluźnić i naciskać na drogi oddechowe. Spanie na boku zapobiegnie temu. 
  3. Unikaj alkoholu przed pójściem spać. Alkohol sprawia, że ​​Twoje mięśnie rozluźniają się bardziej niż zwykle podczas normalnego snu.
  4. Przestań palić. Dym papierosowy drażni śluzówkę nosa i gardła, powodując obrzęk i katar. Oznacza to, że przepływ powietrza zmniejsza się, więc rośnie prawdopodobieństwo chrapania.
  5. Oddychaj przez nos, a nie przez usta. Jeśli alergia blokuje nos, spróbuj tabletek antyhistaminowych lub aerozolu do nosa.
  6. Pij dużo płynów. Wydzieliny w nosie i miękkim podniebieniu stają się lepkie, gdy jesteś odwodniony. To stwarza idealne warunki do chrapania.

Gdzie leczyć chrapanie?

Jeśli chrapanie nie daje Ci spokoju, warto zgłosić się do laryngologa i zbadać przyczynę problemu. Wizyta u lekarza jest szczególnie wskazana jeżeli chrapaniu towarzyszą bezdechy senne. Laryngolog może zaproponować różne metody leczenia, w zależności od diagnozy. Może się okazać, że zasadne będzie wykonanie zabiegów takich jak zmniejszenia masy podniebienia oraz języka czy korekta przegrody nosowej. Niezwykle skutecznym, bezinwazyjnym i coraz częściej stosowanym zabiegiem jest laserowe leczenie chrapania.

Laserowe leczenie chrapania – na czym polega?

Leczenie chrapania metodą laserową jest całkowicie bezpieczne dla zdrowia. Do zabiegu kwalifikuje lekarz laryngolog. Leczenie nie wymaga znieczulenia. Podczas zabiegu światło lasera podgrzewa tkankę i powoduje jej usztywnienie. Skutkiem jest złagodzenie wibracji miękkiego podniebienia i języczka, a co za tym idzie – zmniejszenie występowanie bezdechów i chrapania!  Rezultaty zobaczysz już po pierwszym zabiegu. Niekiedy trzeba ich wykonać więcej – ich dokładną liczbę ustala laryngolog podczas konsultacji.