Chore zatoki to częsty problem dosyć często spotykany.  Zdarza się, że jest przez nas bagatelizowany i może doprowadzić do bardzo poważnych chorób np. zapalenia opon mózgowych. Ból zwykle pojawia się po zwykłym przeziębieniu i jest strasznie uciążliwy.  Powoduje m.in.  zmęczenie, apatię oraz wyklucza z normalnego funkcjonowania. Czy wiesz jakie są przyczyny bólu zatok i jak sobie z nim poradzić? Za chwilę Ci o tym powiemy.

Jakie są objawy chorych zatok?

Zatoki dają o sobie znać bardzo szybko. Początkowo ból pojawia się w ściśle określonym miejscu – między oczami z promieniowaniem do kącika oka. Zdarza się, że może nastąpić także w okolicach kości policzkowych oraz górnych zębów.

Zwykle za chore zatoki odpowiedzialne są infekcje górnych dróg oddechowych. Prowadzą do nich także nieleczony katar, nieżyt nosa, wady anatomiczne i w mniejszym stopniu zanieczyszczenie powietrza.

Zatoki bardzo często związane są z silnymi bólami głowy oraz skroni, odczucia mogą się nasilać podczas kaszlu i leżenia na plecach. Jeżeli masz problem z zatokami odczuwasz bardzo duży dyskomfort podczas pochylania się i unoszenia głowy.

W jaki sposób można leczyć chore zatoki?

Bardzo ważne żebyś w takiej sytuacji udał się do odpowiedniego specjalisty – laryngologa. W momencie kiedy masz częste bóle głowy, stale zatkany nos konieczne jest podjęcie odpowiednich działań, w tym leczenia farmakologicznego. Kiedy antybiotyki zawodzą, lekarz może zlecić badanie mikrobiologiczne, aby dokładnie ocenić wydzielinę pobraną z nosa lub zatok (punkcja), wtedy dostosowuje odpowiedni pod kątem drobnoustrojów lek.

Coraz częściej zleca się również badanie RTG zatok oraz tomografię komputerowa, którą wykonuje się co najmniej 6 tygodni po zakończeniu infekcji. Daje ona jasny obraz struktury zatok, zmian zapalnych w śluzówce oraz pozwala ocenić czy zapalenie rozszerza się na inne okolice.