Chore zatoki to częsty problem dosyć często spotykany, jednak zdarza się, że jest przez nas bagatelizowany i może doprowadzić do bardzo poważnych chorób np. zapalenia opon mózgowych. Ból pojawia się po zwykłym przeziębieniu i jest strasznie uciążliwy – powoduje zmęczenie, apatię i wyklucza z normalnego funkcjonowania. Jakie są przyczyny bólu zatok i jak sobie z nim poradzić? Zobaczmy.

Jakie są objawy chorych zatok?

Zatoki dają o sobie znać bardzo szybko. Początkowo ból pojawia się w ściśle określonym miejscu – między oczami z promieniowaniem do kącika oka. Zdarza się, że może nastąpić także w okolicach kości policzkowych oraz górnych zębów.

Zwykle za chore zatoki odpowiedzialne są infekcje górnych dróg oddechowych. Prowadzą do nich także nieleczony katar, nieżyt nosa, wady anatomiczne i w mniejszym stopniu zanieczyszczenie powietrza.

Zatoki bardzo często związane są z silnymi bólami głowy oraz skroni, odczucia mogą się nasilać podczas kaszlu i leżenia na plecach. Osoba mająca problem z zatokami odczuwa bardzo duży dyskomfort podczas pochylania się i unoszenia głowy.

W jaki sposób można leczyć chore zatoki?

Bardzo ważne jest to, aby udać się do odpowiedniego specjalisty – laryngologa. W momencie kiedy pacjent narzeka na częste bóle głowy, stale zatkany nos konieczne jest podjęcie odpowiednich działań, w tym leczenia farmakologicznego. Kiedy antybiotyki zawodzą, lekarz może zlecić badanie mikrobiologiczne, aby dokładnie ocenić wydzielinę pobraną z nosa lub zatok (punkcja), wtedy dostosowuje odpowiedni pod kątem drobnoustrojów lek.

Coraz częściej zleca się również badanie RTG zatok oraz tomografię komputerowa, którą wykonuje się co najmniej 6 tygodni po zakończeniu infekcji. Daje ona jasny obraz struktury zatok, zmian zapalnych w śluzówce oraz pozwala ocenić czy zapalenie rozszerza się na inne okolice.